Wednesday, June 27, 2012

CoREtan khAS buaATmU...

Ku mulakan kalam hari ini dengan satu ungkapan yang cukup menyentuh hatiku... Ianya ku ambil daripada buku La Tahzan, karya Dr Aidh Abdullah Al-Qarni.. Seorang penulis yang cukup aku kagumi.. Andai bisa aku menjadi sepertinya.. Begitu dekat dengan Tuhan..

 ..Redha akan Anugerah Allah, Menjadikan Anda Orang Terkaya Di Dunia..

Terasa hari-hariku berjalan begitu pantas sekali.. Terasa banyak yang telah aku abaikan, yang telah aku ketepikan, telah banyak hati ku lukakan, hanya sema-mata menyiapkan FYPku...


Aku terasa bersalah sangat2.. Jika hendak dihitung kesalahanku dengan jari, tak tercukup..

Tapi, dalam banyak-banyak perkara, ada satu perkara yang membuatkan aku kesal.. terhenyak dan terhenti sejenak, mengiyakan.. betapa peritnya perjuangan ini.. terasa ingin berpatah dan meninggalkan semuanya..


Aku telah mengabaikan seseorang yang tak sepatutnya aku abaikan... Seseorang yang memerlukan aku saat itu.. Hatiku sayu sekali mengenangkan  betapa sengsara dia melaluinya.. Jiwa ku meronta-ronta ingin menjenguknya, melihatnya dan berada di sisinya..
 Tapi, Allah tidak izinkan.. Walau sekuat mana pun hatiku meronta, jika Dia tidak mahu, aku tak kan pergi jua... Akhirnya, Aku akur pada ketentuanNya..  Aku cuba untuk redha, walau ianya sesuatu yang AMAT payah untuk ku lakukan.. Tapi, sebagai hambaNya, Aku perlu tabah dan kuat untuk laluinya..


Tak terluah kata-kata memohon maaf; kerana ku takut ianya hanyalah ALASAN semata-mata.. Aku hanya mampu mengucapkan dalam hatiku dan berdoa padaNya,



"Selamat Berjuang adikku.. Semoga Allah memberkatimu.. Berjuanglah, hingga ke akhirnya.. Dan ingatlah semuanya datang dari Allah. Walau akak tak dapat nak bersamamu, akak tahu, Allah ada bersamamu.. Ingatlah, kita lahir sendirian, kita juga akan kembali sendirian.. Barangkali ini adalah permulaan kepada bersendirian..

Akak tak mampu nak berada di sisimu.. Akak tahu kamu sedih, terkilan dan kecewa.. Pasti terlintas di mindamu, kenapa ramai yang boleh menjengukku, tapi tidak kakakku?? kenapa??


Ketahuilah adikku, akak sayang padamu.. saat tak mampu nak berjumpa, terasa ada rindu yang bertapa di hati ini..


Akak bukanlah kakak yang terbaik untuk mu.. Tapi akak akan cuba jadi yang terbaik.. Berdoalah pada Allah, moga-moga persahabatan dan ukhwah yang terbina ini berkekalan.. Kerana kita tidak tahu, bila-bila masa sahaja Dia boleh tarik kenikmatan berukhwah ini.. Allahurabbi.."


"Sekiranya anda inginkan kebahagiaan, maka terimalah dengan rela hati bentuk tubuh yang telah Allah kurniakan untuk anda. Redhalah dengan keluarga yang anda miliki, suara anda, kemampuan daya ingatan dan pemahaman anda, dan seberapa pun hasilan yang anda terima!! Bahkan, orang yang memelihara sifat zuhud akan bersifat lebih daripada itu. Mereka akan berkata kepada anda: 'Sayugianya anda berlapang dada terhadap apa yang anda miliki, meskipun ianya sesedikit dan janganlah anda merasai kekurangan'.."

~itulah kata-kata yang ingin ku konsikan bersama para pembaca.. Moga2 ianya meresap masuk ke dalam hati~

Saat dirimu ditimpa musibah yang memerlukan sokonganku, saat itu juga hatiku diuji dengan dasyatnya oleh Allah.. Dunia ibarat berputar-putar dan pandanganku semakin memeritkan.. Badanku meronta-ronta inginkan rehat.. Mindaku memaksa-maksa untuk menghabiskan tanggungjawab itu.. Akalku dipaksa untuk memerah segala yang ada di dalamnya...


Tapi, Hatiku menangis-nangis meminta dihentikan waktu seketika.. Agar aku bisa bebas dari kesesakan dunia ini..


Barangkali kamu tidak tahu situasi sebenar diriku.. Ketahuilah adikku, jika engkau melihatku pada saat itu, pasti hatimu luluh..


Kerana itu, aku melarikan diri darimu untuk seketika.. Bila mana aku kembali kuat dan stabil, akan ku mendekati mu dan bercerita bagaimana aku lalui semua itu..


Allah sentiasa bersamaku.. Dialah yang menguatkan hati, jasad dan akalku agar terus berjuang.. Dialah yang mendetikkan hatiku untuk menjauhimu agar kau tidak terkesan dengan situasiku..


Ramai yang datang pada akak, memberitahu situasimu.. ramai yang menyuruh akak untuk temankanmu, berada di sisimu.. Tanpa mereka ketahui keadaan sebenar diri kakakmu ini..


Jika aku kalah dengan diriku, bagaimana akan ku tolongimu wahai adikku?? Akak tanamkan dalam hati untuk kuat sebelum menguatkan yang lain.. Untuk terus ceria dan menceriakan yang lain..

Maasyiral Muslimin Rahimakumullahu!“Sesungguhnya Allah tidak menganiaya seseorang walaupun sebesar zarah dan jika ada kebajikan sebesar zarah niscaya Allah akan melipatgandakan dan memberikan dari sisi-Nya pahala yg besar.”

Ini adalah coretan khas yang kutulis buat adikku.. Andai kau menemui blogku ini, ketahuilah akak sangat menyayangimu... Lillah hi Taala..


Ayuh sahabat2 sekalian, kita ni  hamba, tak lari dari membuat silap, tak lari dari membuat dosa sesama insan.. Jom kita meminta maaf..

 Dari Abu Hurairah ra, Nabi saw bersabda: "Siapa yang merasa pernah berbuat aniaya kepada saudaranya, sama ada berupa kehormatan badan atau harta atau lain-lainnya, hendaknya segera meminta halal (maaf) darinya, sebelum datang suatu hari yang tiada harta dan dinar atau dirham, jika dia punya amal saleh, maka akan diambil menurut penganiayaannya, dan jika tidak mempunyai hasanah (kebaikan), maka diambilkan dari kejahatan orang yang dianiaya itu untuk ditanggungkan kepadanya." (H.R. Bukhari-Muslim)

Jangan lupa juga minta maaf dengan Sang Pencipta...

 Imam Nawawi dalam kitabnya Riadhus Solihin menyatakan ulama berpendapat bertaubat daripada setiap dosa yang dilakukan hukumnya wajib. Jika dosa itu berkaitan dengan Khaliq (Allah) dan dengan manusia. Ia terangkum dengan empat syarat taubat utama iaitu:
  • Berhenti daripada melakukan kemaksiatan kepada Allah.
  • Menyesali perbuatan yang sudah dilakukan.
  • Berazam tidak mengulangi perbuatan itu selama-lamanya.
  • Jika dosa itu berkaitan dengan manusia perlu diselesaikan seperti mengembalikan harta diambil dengan cara salah kepada tuannya. Jika barang sudah hilang atau habis digunakan perlu diminta halal daripada tuannya. Jika menuduh atau memfitnah wajar memohon maaf atas segala perbuatan.

Terimalah coretan hari ini yang serba kekurangan..
 Sesunggunya inilah coretan Ikhlas dari hatiku buatmu... Ku tutupi kalamku pada hari ini dengan hadis Rasulullah s.a.w..

Imam Ibn Abi Hatim dalam tafsirnya menyatakan hadis Nabi SAW. Daripada Yunus bin Abdul A’la, katanya tatkala turun ayat ini (ayat 199 surah al-’Araf),

Rasulullah SAW bertanya kepada Malaikat Jibril apakah (maksud ayat) ini, wahai Jibril? Jawab Jibril: “Sesungguhnya Allah memerintahkan engkau supaya memaafkan orang yang menzalimi engkau dan memberi kepada siapa yang menghalang (menentang) engkau dan hubungkanlah tali kekeluargaan dan persaudaraan (silaturahim) bagi siapa yang memutuskannya.”  (Tafsir Ibn Abi Hatim)
 
~Moga Islam terus tertegak dalam diriku~

No comments:

Post a Comment