Saturday, July 14, 2012

Wanita, Satu penindasan

"A woman may be able to change the world, but she will never be able to change a man." 
 Amy Snowden


" Lelaki perlu untuk ego untuk maruah diri sendiri. Perempuan kalau ego dia tunjuk belang, besar kepala"

"Antara wanita dan lelaki, Wanitalah yang harus rendahkan egonya, bukan lelaki.!!"


kata-kata di atas sering dilontarkan kepada aku.. Aku tertanya-tanya, kenapa wanita harus dipersalahkan setiap kali berlaku pertelingkahan?? Apa salahku? 

Nak kata ego, masing-masing ada egonya.. Aku pun ada egonya.. Tapi, aku berpegang pada kata-kata ini:

"Aku akan berpegang pada pendirianku sehingga ada yang mampu menunjukkan bahawa aku salah beserta hujah yang kukuh. Kalau tak, jangan harap!!"

Wanita seringkali dianggap golongan yang lembap, serba-serbi lemah; padahal kedudukan wanita mahupun lelaki sama sahaja di sisi Allah..

“Dan barang siapa mengerjakan amal kebajikan, baik laki-laki mahupun perempuan sedang dia beriman, maka mereka itu akan masuk ke dalam syurga dan tidak dizalimi sedikit pun” (An-Nisa:124)


Ketahulah sahabat-sahabatku.. Jangan pandang wanita sebelah mata.. Jangan sesekali kita sangka dia wanita, maka dia lemah, boleh diperkotak-katikkan.. Jangan sesekali..

Dalam Islam pun, Allah angkat martabat insan yang bergelar WANITA.. Jadi SIAPA kita untuk merendahkannya?? Siapa kita untuk MEMPERLEKEHKANNYA??? SIAPA KITA?? BERHAKKAH KITA?? Satu persoalan yang ingin kulontarkan kepada kaum adam..

Rasulullah s.a.w sendiri menegaskan betapa pentingnya wanita ini dilayan dengan lemah-lembut dan kasih sayang. Pesanan ini disampaikan dalam Khutbah Widak di Padang Arafah, pada tahun ke 10 Hijrah ketika mengerjakan Hujjatul Wada’:


“…Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah lemah dan pembantu kamu yang setia….”


Ya Allah, RahmatMu begitu luas.. Seluas yang tidak mampu kugambarkan.. Aku bukan lah yang terbaik, aku juga bukan lah yang terhebat.. Tapi aku tahu, CaturanMu adalah yang terbaik..


Aku dan lelaki tidak pernah serasi.. Terkadang aku letih..Terkadang terasa dadaku sesak.. Terasa begitu banyaknya dosaku sehingga ada Hijab yang begitu TEBAL antara aku dan mereka.. Ampunilah dosaku..

"Kenapalah wujudnya insan bergelar lelaki.!"

Kerap kali persoalan ini bermain di mindaku.. Aku takut, seandainya.. tanpa kusedari.. Aku mempersoalkan ketentuanMu..

Kuatkanlah Imanku agar aku tidak terus mengeluh dan kembali teguh dengan janjiMu.. 


Ingin kuingatkan pada Kaum Adam!! Jangan anggap kami ni remeh.. Jangan perlekehkan kata-kata kami.. Sesungguhnya kami punya perasaan, punya hati, punya kepercayaan..

Paku, kalau diketuk berulang-ulang kali pada tempat yang sama di dinding, pasti bisa merosakkan dinding tersebut.!! 

Jangan ketuk paku ditempat yang sama berulang kali.. Bahana menanti anda. Walaupun kami kaum yang lemah, dalam hati kami ada satu kekuatan.. Andai kekuatan itu diCABAR, pasti kau akan menyesal..

~Peringatan buat kaum Adam~

No comments:

Post a Comment